Biznes franczyzowy – jakie jest ryzyko?

Każdy biznes niesie za sobą ryzyko niepowodzenia, jednak warto się przed tym zabezpieczyć. Zobacz dlaczego biznes franczyzowy może się nie udać i spróbuj unikać takich błędów.

Zakładając własny biznes musimy być świadomi, że coś może nie wyjść, że nasza inwestycja może okazać się nie trafiona. Niepowodzenie w w biznesie często nie jest zależne od nas samych. Wpływają na to czynniki zewnętrzne, których nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć. Bywają również takie sytuacje, kiedy porażka biznesowa została spowodowana niedopatrzeniem czy pomyłką z naszej strony. Warto się przed tym odpowiednio zabezpieczyć. Unikaj błędów, które mogą doprowadzić do niepowodzenia twojego pomysłu biznesowego.

Przed podjęciem decyzji o biznesie franczyzowym musimy mieć pewność, że taki rodzaj prowadzenia firmy rzeczywiście się opłaca. Musimy zapoznać się ze wszystkimi szczegółami działania tego rodzaju działalności i wiedzieć w jaki sposób funkcjonuje franczyza. Oprócz tego powinniśmy być dobrze zorientowani we wszystkich szczegółach dotyczących umowy. Zarówno franczyzobiorca, jak i franczyzodawca muszą znać swoje prawa oraz być odpowiedzialni za swoje decyzje.

Przyczyny niepowodzenia

Niepowodzenie w prowadzeniu biznesu franczyzowego jest nieco mniejsze niż podczas otwierania własnej firmy. Korzystamy z gotowego pomysłu, więc istnieje mniejsze ryzyko, że biznes się nie uda. Poza tym sporo możemy zaoszczędzić, ponieważ nie musimy tworzyć firmy od podstawy. Inwestycja w biznes franczyzowy jest zazwyczaj o wiele tańsza. Istnieją jednak przyczyny, które mogą sprawić, że szanse na niepowodzenie będą zwiększone.

Bardzo często niepowodzenie w prowadzeniu biznesu spowodowane jest przez franczyzodawcę. Przede wszystkim musi on zadbać o skonstruowanie prawidłowej umowy, która będzie zachęcała potencjalnych franczyzobiorców do współpracy. Warto zadbać o wszystkie szczegóły i jasno przedstawić warunki. Wiele błędów wynika z tego, że pojawiły się jakieś niedopatrzenia w umowie. Franczyzodawca nieodpowiednio się zabezpieczył przed ewentualnymi problemami z franczyzobiorcą.

Przyczyną porażki mogą być także źle przeprowadzone testy pilotażowe. Franczyzodawca przed podjęciem decyzji o rozwinięciu sieci powinien odpowiednio się do tego przygotować. Najważniejszym krokiem jest dokładne przetestowanie systemu franczyzowego, by sprawdzić jego gotowość do sprzedaży. Niestety często testy pilotażowe trwają zbyt krótko i są źle przeprowadzone, przez co funkcjonowanie biznesu franczyzowego nie idzie tak jak powinno.

Problem może wynikać również z tego, że franczyzobiorcy zostali źle dobrani. Wynika to z tego, że selekcja została przeprowadzona nieprawidłowo czy zbyt szybko. W ten sposób firma wiele traci, ponieważ jej rozwój się spowalnia i pojawiają się problemy finansowe. Często zdarza się to na początku pozyskiwania franczyzobiorców, kiedy franczyzodawcy zależy na jak najszybszym i największym rozroście sieci. Biorcy licencji mogą jednak nie sprostać postawionym zadaniom i nie wywiązać się z umowy, co zdecydowanie może wpłynąć na funkcjonowanie danej firmy.

 

Więcej informacji:

Franczyza doradztwo pomaga zarówno franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy m.in. tworzyć własne sieci franczyzowe.

← Previous post

Next post →

1 Comment

  1. Ryzyko wydaje się duże, niemniej jednak również duże znaczenie ma wsparcie franczyzodawcy

Dodaj komentarz